Researchers Database

SHIMONO Yoshitaka

    Graduate School of Economics Department of Management Professor
Last Updated :2025/04/29

Researcher Information

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Research Interests

  • 企業間関係   

Published Papers

Books etc

  • サプライチェーンのシェアリングモデル:トヨタグループにおける付加価値の創造と分配
    (Single work)2020/09
  • Automobile Industry Supply Chain in Thailand
    Yoshitaka Shimono (Joint work)Springer 2018/11
  • 1からのアントレプレナーシップ
    下野 由貴 (Contributor第10章)碩学舎 2017/04
  • スウェーデン流グローバル成長戦略
    下野 由貴 (Contributor第4章、第5章)中央経済社 2015/01
  • 日本企業の戦略インフラの変貌
    下野 由貴 (Contributor第7章)白桃書房 2004

Research Grants & Projects

  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2020/10 -2026/03 
    Author : 石井 真一; 高木 修一; 趙 怡純; 下野 由貴
     
    令和3(2021)年度における研究活動では、前年から引き続いて新型コロナ感染症の世界的流行のために、共同研究者との間で、国内・海外における企業訪問調査、研究調査の打ち合わせおよび学会・研究会での研究発表の実施は非常に大きな制約を受けた。このためこれまで長年蓄積したインタビューデータの再検討を前年に引き続いて実施し、また遠隔技術を活用して、企業の国内・海外拠点ビジネスパーソンに対するインタビュー調査、共同研究者間の打ち合わせ、学会および論文・書籍での研究発表を実施した。とくに、新型コロナ感染症の流行のため、昨年度に引き続いて予定していた海外調査・打ち合わせ、国内調査を中止せざるを得なかったものの、このことは遠隔対応による国内・海外の企業調査の導入にもつながった面もある。今後はこれらの遠隔対応も取り入れながら、調査活動および研究発表を慎重に対応していく予定である。 また、研究活動では、製企業の機密事項を含めた開発活動を分析する観点から、調査データの処理・蓄積・公表を慎重に実施した。調査内容の公表に際しては、調査先企業との共同確認作業や、公表データを活用した形での事例分析の検討等、調査内容の正確性を確保しつつ、調査内容の公表が対象企業に不利益をもたらすことのないような調査研究の方法を取り入れている。また、本研究ではインタビュー等のデータの文書化・管理等を研究代表者が直接行った。これらの研究上の方針・手法はこれまですでに実施してきたものである。なお、本研究の方針・手法は、企業活動の歴史的経緯を丹念に解明する研究アプローチに適しており、さらに研究経費の抑制の点等でも有効であると考えられる。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2020/04 -2024/03 
    Author : 加護野 忠男; 上林 憲雄; 加藤 厚海; 原口 恭彦; 下野 由貴; 小沢 貴史; 石井 真一
     
    本研究では、インドにおける自動車サプライチェーンの現地化プロセスを解明することを目的とする。国際的な自動車産業におけるインドの存在価値は高まっているが、従来の研究ではあまり分析の対象とされてこなかったといえる。インドにおけるサプライチェーンの実態を詳細に調査・分析することは、国際経営の発展においても、たいへん意義のあることであると考える。 具体的には、インドと日本との文化的距離を踏まえた上で、日系自動車サプライチェーンの現地化とマネジメントの類型化を行う。そして、自動車部品調達の現地化プロセス(サプライヤーの育成・活用)、日系企業と現地企業の合弁事業のマネジメント、合弁事業における駐在員の役割という3点に着目して、サプライチェーンの現地化プロセスを解明する。 本調査を実施するにあたって、2020年度は、関連する先行研究のレビューを中心に行うとともに、インドの現地調査を実施する予定であった。しかし、新型コロナウィルス感染症の蔓延によって、海外渡航が困難となった。また、日本国内においても、出張などの移動が制限されたことによって、インタビュー調査を行うことができず、最新のデータを入手することが難しくなった。 従って、今年度の研究実績は、先行研究のレビューや既存資料に基づく分析が中心となった。また、インドの日本の文化的距離に注目した比較分析を行うために、改めて日本企業におけるマネジメントの特徴を明らかにするための調査・研究も実施した。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2020/04 -2023/03 
    Author : 下野 由貴
     
    本研究は、クロスボーダーM&Aを通じたオープンイノベーションの可能性について明らかにすることを目的としている。具体的には、トヨタグループにおける既存事業や新規事業のM&Aを研究対象として、新規事業開発や新製品開発などのオープンイノベーションの戦略や組織について考察する。 今年度も当初予定していた海外調査を実施することができなかったが、トヨタグループに属するサプライヤーの日本本社を訪問し、クロスボーダーM&Aやサプライチェーンの再編、さらにはオープンイノベーションの実態について、インタビュー調査を実施することができた。次年度以降に、それらの分析結果をまとめる予定である。 また、トヨタグループの特徴をより明確にするために、日産グループのサプライチェーンやオープンイノベーションの特徴をまとめることができた。トヨタグループと日産グループは、サプライチェーンの在り方やオープンイノベーションの取り組み方について、それぞれと異なった特徴を有していることが明らかとなった。 さらに、サプライヤー・デベロップメントに関する文献レビューを行った。サプライヤー・デベロップメントとは、取引先であるサプライヤーを支援・育成することであるが、自動車産業の既存事業や新規事業において、オープンイノベーションを興すためには、取引先であるサプライヤーの協力が欠かせない。この文献レビューに基づいて、サプライヤー・デベロップメントがオープンイノベーションにどのような影響を与えているかという問題について、次年度に取り組む予定である。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2019/04 -2023/03 
    Author : 加藤 厚海; 原口 恭彦; 下野 由貴; 竹中 厚雄; 石井 真一
     
    本研究の目的は、日系企業がASEANに進出することで生まれた、自動車産業の産業集積の形成過程を明らかにし、そのことが日本国内の産業集積(企業城下町)に与える影響を解明することである。具体的には、ASEANに進出したサプライヤーについて、①本社立地、進出国・年度、技術・部品に基づき分類と、日系企業によるASEANでの産業集積の形成過程、②進出国での取引関係の変容(系列関係の深化、非系列関係の探索)が、国内での取引関係(系列関係)に与える影響、③ ②の影響が国内マザー工場に与える効果(開発機能・生産技術の向上)を検討することである。 昨年度に引き続き、コロナウィルスのために海外調査ができず、国内調査も2~3か月しかできなかったために、マークラインズ社のデータベースを利用して、エンジン、空調、サスペンション、シート、ドライブトレイン、ブレーキ、ランプ、外装部品、車体・骨格、内装部品等の分類を基に、タイとインドネシアに進出する日系自動車メーカーとサプライヤーについて、データベースを作成した。また、国内調査では、高岡市・砺波、浜松市・磐田市周辺においてASEANに進出しているTier1,Tier2および金型企業の調査を行った。海外進出企業8社(タカギセイコー、ASTI、ムガイ他)、国内企業5社、金型企業12社(海外進出5社、国内のみ7社)の合計25社である。静岡県内のASEAN進出企業は50社以上あり、残り半分については訪問できなかったが、上記の3つの問いについていくつかの発見を得ることができた。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2016/04 -2020/03 
    Author : Kagono Tadao
     
    This study clarified the dynamism of localization and globalization of the automobile supply chain in ASEAN.The supply chains of Japanese automobile manufacturers represented by Toyota are being localized by ASEAN's unique efforts.As one of the localisations, they are proceeding with supplier development from both Japan and ASEAN.It was also confirmed that there are Japanese automobile manufacturers and suppliers that are promoting globalization based in ASEAN.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2016/04 -2019/03 
    Author : Kato Atsumi
     
    Japanese companies have played a central role in the formation of a Thai automobile industry cluster. In the relationship between Japanese tier1 and tier2 suppliers, keiretsu relationship and competition coexist, so that the suppliers which started operating in Thailand earlier have an advantage over others. At first glance, the automobile industry cluster in Thailand looks like motor towns in Japan, but the relationship between Japanese suppliers is different in the Thai automobile industry cluster. Joint ventures between Japanese companies and Thai big companies have a long history, but Thai companies failed to absorb the technologies from the Japanese, so that Thai companies still depend on Japanese technologies. As a result, Japanese companies maintain technological competitiveness. Consequently, the automobile industry cluster in which Japanese companies have a strong technological dominance was formed and has been thriving in Thailand for the past 20 years.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2014/04 -2017/03 
    Author : SHIMONO YOSHITAKA
     
    This research was aimed at considering the influence of globalization of the supply chains on the way of collaboration between companies that construct the supply chains. Specifically, we compared the automobile industry and the electronics industry in Japan and other countries. The supply chains in both industries are approximated. Furthermore, inter-firm collaboration in the supply chains has been revealed that buyers in the supply chains develop multiple purchasing and sellers promote multiple supplying. such a collaboration can not be grasped by simple dichotomy between open and closed.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2013/04 -2016/03 
    Author : KAGONO Tadao; YAMADA Kozo; UENO Yasuhiro; KAWAI Atsuo; YOSHIMURA Norihisa; SHIMONO Yoshitaka; IMAI Nozomu
     
    The purpose of this study is to explore the way of corporate profitability-building of Japanese companies through an international comparison with Swedish leading companies. Swedish companies expand their business globally with small-scale cross-border mergers and acquisitions(M&As). After M&As, they strive to introduce the core values from the perspective of the company's long-term growth strategy, and integrate various business functions and promote the fusion of the corporate culture.In overseas development, Swedish companies build up their core values as corporate philosophy to develop and utilize human resources. Our research provides useful guidelines for Japanese companies on developing global growth strategy, human resource management and corporate governance from the perspective of an international comparison with Swedish leading companies.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2012/04 -2016/03 
    Author : Itoh Munehiko; ATSUMI Kato; YASUHIKO Haraguchi; SHIMONO Yoshitaka; PARK Taehoon; SHINICHI Ishii
     
    The objectives of this research are closely related to examine the construction pattern of the SCM of automobiles in ASEAN. Specifically, by focusing on the business relationships in SCM of the automobile industry, we are conducting our examination from the three perspectives given below: (1) To shed light not only on the production, the collaborations in the SCM; (2) to shed light on the localization process of the supply chain; (3) to elucidate the trading practices within the SCM. (4) Difference according to a factor and the country affecting the action of the manufacturing industry employee. Currently, the expansion of ASEAN automobile market is producing major changes in the supply chain construction of automobile companies, including Japanese companies. Based on the results of the survey on the supply chain of the automobile industry in Thailand, the major automobile-producing countries even among ASEAN, we conducted in-depth discussions on the management in Thailand
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2009 -2010 
    Author : SHIMONO Yoshitaka
     
    The purpose of this study is to compare adjustment mechanism of parts transaction internationally. This mechanism which involves prices and quantity adjustment is one of the key issues in Supply Chain Management. We compare Japanese, US, European and Chinese automakers. According to the analysis of statistical data and interview data from automotive companies, it has become clear that each company has different mechanisms and transaction rules.
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2006 -2007 
    Author : 下野 由貴
     
    本班究の目的は,欧州自動車産業における自動車メーカー(アセンブラー)と自動車部品メーカー(サプライヤー)の取引関係に注目し,取引企業間の価格調整・数量調整の実態について明らかにすることであった。研究の背景として,取引当事者間における価格や数量の調整メカニズムが,サプライチェーンの変動対応カに影響を与えると考えると考えられるからであった。変動から生じる利益や損失の分配は,オペレ-ション活動を行っている現場レべルでは、取引企業間の価格調整と数量調整に具現化される。価格調整とは,取引開始時における部品の量産価格の決定方法や,量産開始後における毎年の価格改定の方法のことである。他方数量調整とは,アセンブラーがサプイヤーに発注する部品の数量の提示の仕方とその修正の方法である。 本研究では,現地の欧州系・米国系アセンブラーと比較しながら,欧州に進出している日系アセンブラーにおける調整メカニズムの特徴を明らかにした。具体的な調査として,2007年7月に,欧州に進出している日系アセンブラー,日系サプライヤーに対して,インタビュー調査を行った。調査の結果として,日系アセンブラーは,暗黙のルールとしての取引規範重視の調整を行い,取引の柔軟性を高めていた。欧州アセンブラーにも同様の特徴がみられた。しかし,日系アセンブラーは,個別の部品ごとの厳密性も高めることによって,柔軟性の持つデメリットである曖昧性を克服しようとしていた。これに対して,米国アセンブラーは,取引契約重視で,事前に取り決める事柄が,多いが,事後的な調整が乏しく,柔軟性もあまり高くないことが明らかとなった。このように,取引調整メカニズムが基礎を置く取引規範の差異が明らかにされ,その違いが,サプライチェーンの変動対応力に影響を与えていることが本研究の結論である。

Teaching Experience

  • Global managementGlobal management
  • Introduction to Business AdministrationIntroduction to Business Administration
  • Business ManagementBusiness Management
  • Organization ManagementOrganization Management


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