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佐々木 みゆきササキ ミユキ

所属部署人間文化研究科人間の成長と発達分野(社会と教育)
職名教授
メールアドレスsasakihum.nagoya-cu.ac.jp
ホームページURLhttp://miyukisasaki.com/ja/index.html
生年月日
Last Updated :2019/04/20

研究者基本情報

基本情報

    プロフィール:インターネットの普及によって、「第二言語で書く」ことは益々重要性を増してきました。書く人と読む人の価値観のぶつかり合いにとても興味があります。

学位

  • 応用言語学博士, カリフォルニア大学ロサンゼルス校
  • 第二言語としての英語教育学修士, ジョージタウン大学
  • 教育学修士, 広島大学

所属学協会

  • 第二言語ライティング学会
  • アメリカ応用言語学会
  • 第二言語としての英語教育学会
  • 国際言語評価学会
  • 大学英語教育学会

委員歴

  • American Association of Applied Linguistics, 言語評価論梗概査読部門コーディネーター (2014 )
  • Journal of Second Language Writing, 論集編集委員 (2006- )
  • Language Testing, 論集編集委員 (2007 - )
  • Studies in Language Sciences, 副編集長 (2011- )
  • Iranian Journal of Language Teaching Research, 国際諮問委員(2012 - )
  • Language Testing in Asia, 論集編集委員 (2011- )
  • University of British, Columbia, Canada, 教授職外部昇任審査委員(2011)
  • Language Assessment Quaterly, 論集編集委員 (2003-2009)
  • TESOL Quarterly, 論集編集委員 (2002-2005)
  • TOEFL ITP-CEFR 基準設定会議委員, Educational Testing Service (ETS) (2011)
  • TOEFL 顧問審査委員, ETS (2007-2011)
  • Test of English for International Communication (TOEIC), 研究部門顧問委員(2000- ), 国際ビジネスコミュニケーション協会
  • 第二言語ライティング学会, 年次総会現地主催委員 (2007)
  • 国際言語評価学会, 2010年度ベスト論文選考委員 (2010)
  • 国際言語評価学会, 国際言語評価学会執行委員
  • 国際言語評価学会, 国際言語評価学会委員選考委員
  • テンプル大学日本校大学院教育学研究科博士論文外部審査委員
  • 名古屋税関モニター(2009-2011)

経歴

  • 研究職歴(日)【日R】

研究活動情報

研究分野

  • 言語学, 外国語教育

研究キーワード

    第二言語ライティング, 言語評価論

論文

  • Developmental trajectories in L2 writing strategy use: A self-regulation perspective, 佐々木 みゆき, The Modern Language Journal, 102, (2) 1 - 18,   2018年04月, 査読有り
  • Application of diffusion of innovation theory to educational accountability: The case of EFL education in Japan, 佐々木 みゆき, Language Testing in Asia, 8, (1) ,   2018年01月, 査読有り
  • Impacts of an ICT-assisted program on attitudes and English communicative abilities: An experiment in a Japanese high school., Yuki, Higuchi, Miyuki Sasaki, Makiko Nakamuro, RIETI Discussion Paper Series 17-E-030,   2017年
  • The impact of normative environments on learner motivation and L2 reading ability growth, Miyuki Sasaki, Yoko Kozaki, Steve Ross, The Modern Langauge Journal, 101, (1) 163 - 178,   2017年03月, 査読有り
  • 留学が第二言語ライティングに与える影響についての研究:回顧と展望, 佐々木みゆき, 第二言語としての日本語の習得研究, 17, 97 - 111,   2014年
  • 第2言語ライティング行動発達の研究方法を求めて:歴史生態学的方法の可能性, 佐々木みゆき, 第24回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会予稿集, 24, 113 - 117,   2013年
  • An alternative approach to replication studies in second language writing: An ecological perspective, Miyuki Sasaki, Journal of Second Language Writing, 21, (3) 303 - 305,   2012年
  • Changing relationships among L2 writing strategies, L2 proficiency, and L2 writing ability: A dynamic systems approach, Miyuki Sasaki, Naoko Taguchi, Tomoko Yashima, The JACET International Convention Proceedings: The JACET 51st International Convention, 29, 315 - 321,   2012年
  • Effects of varying lengths of study-abroad experiences on Japanese EFL students’ L2 writing ability and motivation: A longitudinal study, Miyuki Sassaki, TESOL Quarterly, 45, (1) 81 - 105,   2011年
  • The 150-year history of English language assessment inJapanese education, Miyuki Sasaki, Language Testing, 25, (1) 63 - 83,   2008年
  • Effects of study-abroad experiences on EFL writers: A multiple-data analysis, Miyuki Sasaki, The Modern Language Journal, 91, (4) 602 - 620,   2007年
  • A multiple-data analysis of the 3.5-year development of EFL student writers, Miyuki Sasaki, Language Learning, 54, (3) 525 - 582,   2004年
  • Effects of teaching metaknowledge and journal writing on Japanese university students’ EFL writing, Keiko Hirose, Miyuki Sasaki, JALT Journal, 22, (1) 94 - 113,   2000年
  • Toward an empirical model of EFL writing processes: An exploratory study, Miyuki Sasaki, Journal of Second Language Writing, 9, (3) 259 - 291,   2000年
  • Effects of cultural schemata on students’ test-taking processes for cloze tests: A multiple data source approach, Miyuki Sasaki, Language Testing, 17, (1) 85 - 114,   2000年
  • Development of an analytic rating scale for Japanese L1 writing, Miyuki Sasaki, Keiko Hirose, Language Testing, 16, (4) 457 - 478,   1999年
  • Investigating EFL students’ production of speech acts: A comparison of production questionnaires and role plays, Miyuki Sasaki, Journal of Pragmatics, 30, 457 - 484,   1998年
  • Topic continuity in Japanese-English interlanguage, Miyuki Sasaki, International Review of Applied Linguistics, 35, (1) 1 - 21,   1997年
  • Exploratory variables for EFL students' expository writing, Miyuki Sasaki, Keiko Hirose, Language Learning, 46, (1) 137 - 174,   1996年
  • Explanatory variables for Japanese students' expository writing in English: An exploratory study, Keiko Hirose, Miyuki Sasaki, Journal of Second Language Writing, 3, (3) 203 - 229,   1994年
  • Relationships among second language proficiency, foreign language aptitude, and intelligence: A protocol analysis, Miyuki Sasaki, Language Learning, 43, (4) 469 - 505,   1993年
  • Relationships among second language proficiency, foreign language aptitude, and intelligence: A structural equation modeling approach, Miyuki Sasaki, Language Learning, 43, (3) 313 - 344,   1993年
  • A comparison of two methods for detecting differential item functioning in an ESL placement test, Miyuyki Sasaki, Language Testing, 8, (1) 95 - 111,   1991年
  • An analysis of sentences with nonreferential there in spoken American English, Miyuki Sasaki, Word: Journal of the International Linguistic Association, 42, (1) 157 - 178,   1991年
  • Topic prominence in Japanese EFL students' existential constructions, Miyuki Sasaki, Language Learning, 40, (3) 337 - 368,   1990年
  • Copying, reading,and writing of Kana and simple forms by Japanese preschoolers, Jun Yamada, Miyuki Sasaki, Naoko Motooka, Perceptual and Motor Skills, 66, 387 - 394,   1988年
  • Linguistic Change in interlanguage: Formula X, 佐々木みゆき, 中国地区英語教育学会研究紀要, 17, 171 - 177,   1987年
  • Change in interclausal relation: Universal side of second language acquisition, 佐々木みゆき, 中国地区英語教育学会研究紀要, 17, 43 - 53,   1987年
  • Is UGUISU an exceptional 'idiosyncratic variation?': Another counterexample to the `natural order', 佐々木みゆき, 中国四国教育学会研究紀要, 32, 170 - 174,   1987年
  • 初級レベルの外国語としての英語教科書にあらわれる生活語彙について:日本の教科書とドイツの教科書の比較, 佐々木みゆき, 中国地区英語教育学会研究紀要, 14, 1 - 4,   1985年

書籍等出版物

  • Transnational writing education: Theory, history, and practice, I only wrote Chapter 8: Effects of study-abroad experiences on L2 writing: Insights from published research, Routledge,   2018年06月, ISBN:978-0-8153-8350-5
  • L2 writing in the global context: Represented, underrepresented, and unrepresented voices, Foreign Language Teaching and Research Press,   2016年, I only wrote Chapter 8: L2 writers in study-abroad contexts (pp. 163-178)
  • The Handbook of Second and Foreign Language Writing, De Gruyter Mouton,   2016年, ISBN:ISBN-10: 1614511802, I onlly wrote Chapter 5 : English writing instruction in senior high schools: A historical ecological approach (pp. 84-109)
  • The Companion to Language Assessment, Wiley-Blackwell,   2013年, ISBN:10-047065533X, I only wrote the chapter about "Introspective methods (Chpater 79)" (pp. 1-18).
  • 比較教育学事典, 東信堂,   2012年, ISBN:10-479890127X, I only wrote the item about "English educaiton in Japan" (pp. 51-52).
  • Learning, teaching, and researching writing in foreign language contexts, Multilingual Matters,   2009年, ISBN:978-1-84769-184-2, I only wrote Part 1-1 (pp. 49-76)
  • Second language writing research: Perspectives on the process of knowledge construction, Lawrence Erlbaum,   2005年, ISBN:0-8058-5045-7, I only wrote Chapter 6 (pp. 79-92)
  • Writing for scholarly publication: Behind the scenes in language education, Lawrence Erlbaum,   2003年, ISBN:0-8058-4243-8, I only wrote Chapter 15 (pp. 211-221)
  • Individual differences and instructed language learning, John Benjamins,   2002年, ISBN:90-272-1693-2, We only wrote Chapter 11 (pp. 267-299) with Steve Ross and Naoko Yoshinaga
  • New directions for research in L2 writing, Kluwer Academic,   2002年, ISBN:1-4020-0538-5, I only wrote Chapter 3 (pp. 49-80)
  • Reflections on multiliterate lives, Multilingual Matters,   2001年, ISBN:1-85359-522-5, I only wrote Part 1-9 (pp. 110-120)
  • Second language proficiency, foreign language aptitude, and intelligence: Quantitative and qualitative analyses, Peter Lang,   1996年, ISBN:0-8204-2497-8
  • 英語教育学研究:松村幹男先生退官記念論文集, Multilingual Matters,   1995年, I only wrote a chapter (pp. 410-420)
  • ことばと文学と文化と:安藤貞雄博士退官記念論文集, 英潮社新社,   1991年, We only wrote a chapter (pp. 445-457)
  • The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching, John Wiley&Sons.

講演・口頭発表等

  • Effects of study-abroad experiences on L2 writing: Insights from published research, Public Research Talk at the Department of Linguistics, Georgetown University, Washington DC,   2017年, 招待講演
  • Longitudinal Development in L1 and L2 Writing: Shared patterns and individual differences, American Association for Applied Linguistics Annual Conference, Portland, OR,   2017年
  • Developmental trajectories in L2 writing strategy use: Systematicity and individuality, Second Language Research Forum. Teachers College, Columbia University. New York,   2016年
  • Developmental trajectories in L2 writing strategy use: Systematicity and individuality, Symposium on Second Language Writing, Arizona State University, Tempe, AZ,   2016年
  • Impacts of online English learning on attitudes and English communicative abilities: Experimental evidence from Japanese high schoolers, Japanese Economic Association, Waseda University, Japan,   2016年
  • Japanese students’ longitud inal development in 2 writing strategy: A historical –ecological approach, Symposium on Second Language Writing, Shandong University, Auckland, New Zealand,   2015年
  • Longitudinal development in L1 and L2 writing: An ecological approach, Symposium on L2 Writing, OISE, University of Toronto,   2015年
  • Dynamic changes in the relationship between L1 and L2 writing abilities and L2 proficiency in Japanese multi-competent writers, American Association for Applied Linguistics Annual Conference,   2015年
  • Impacts of group motivational dynamics on Japanese students’ EFL development., International Conference on Motivational Dynamics and Second Language Acquisition. University of Nottingham, Nottingham,   2014年, Steve RossとYoko Kozakiとの共同発表
  • 第二言語ライティング能力の長期的発達:実証主義的アプローチと生態学的アプローチの接点, 第30回JACET中部支部大会、椙山女学園大学,   2014年, 竹内理氏と柳瀬陽介氏との招待シンポジウム
  • 第2言語ライティング研究:目の前の現象をどう捉えて、未来に生かすか, 第19回関西英語教育学会、関西学院大学,   2014年, 招待講演
  • Longitudinal developmentof L1 and L2 writing in Japanese students: An Ecological approach, American Association for Applied Linguistics Annual Conference, Portland, OR,   2014年
  • Reexamining writing assessment rubrics in the classroom, Annual Convention of Teachers of English to Speakers of Other Languages (TESOL), Dallas, Texas,   2013年, A colloquium given with Paul Kei Matsuda, Lia Plakans, Deborah Crusan,&Jill Jeffery
  • English writing instruction in senior high schools in Japan: Its goals, its product, and its future, Symposium on Second Language Writing, Shandong University, Shandong, China,   2013年, 基調講演
  • Development of Japanese Students as Multicompetent Writers: An Ecological Perspective., EFL Writing in East Asia: Crossing the Boarders. Chiba, Japan,   2013年, 基調講演
  • 全入時代の高校3年生の英語ライティング力:どこまで書けるのか、書ければ良いのか, 英語教育改革フォーラム. 東京国際大学.,   2013年, シンポジウムのための招待講演
  • 第2言語ライティング行動発達の研究方法を求めて:歴史生態学的方法の可能性, 第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 広島大学,   2013年, 基調講演
  • Effects of different learning environments on various types of English skills and knowledge in Japanese students: Mixed-method approaches, JACET 51st International Convention, Aichi Prefectural University, Aichi, Japan,   2012年, A symposium given with Naoko Taguchi and Tomoko Yashima
  • Studies of Japanese EFL writers: Past, present, and future, The Fourth Symposium on Writing Centers in Asia. National Graduate Institute for Policy Studies, Tokyo, Japan,   2012年, A plenary speech
  • A dynamic systems approach to interaction among L2 writing strategy use, L2 proficiency, and L2 writing ability as these develop in Japanese student, Paper presented at the Second Language Studies Lecture Series, University of Hawai’i at Manoa,   2011年, An invited speech
  • Becoming a writing researcher, Symposium on Second Language Writing at Howard International Hotel, Taipei.,   2011年, An invited colloquium given with Icy Lee, Hui-Tzu Min, Suresh Canagarajah, and Paul Kei Matsuda
  • Effects of web-based communication tasks on L2 students’ development of a sense of audience, Symposium on Second Language Writing, Howard International House, Taipei,   2011年, Copresented with Kyoko Baba,Ryo Nitta, and Paul Kei Matsuda
  • Effects of varying lengths of study-abroad experiences on product and process in Japanese students learning to write in English, American Association for Applied Linguistics Annual Conference, Chicago, Illinouis.,   2011年, Copresented with Takashi Shimokido
  • 第二言語ライティング力の発達:認知と環境、ProcessとProduct、Etic的アプローチとEmic的アプローチ, 大学英語教育学会中部支部定例研究会,   2010年, 招待講演
  • What contributions can study of JapaneseEFL learners make to the field of L2 writing?, Symposium on Second Language Writing at the University of Murcia,   2010年, Presented for Language Learning Round Table organized by Professor Ilona Leki of the University of Tennessee, “Cross-Pollinationsin L2 Writing Research across Continents”
  • Japanese students learning to write in English: A longitudinal analysis of the effects of study-abroad experiences, Symposium on Second Language Writing, University of Murcia, Spain,   2010年
  • Effects of a six-week study-abroad program on L2 writing: A case study of four Japanese learners of English, American Association for Applied Linguistics Annual Conference, Atlanta,   2010年
  • 第2言語ライティング力研究」の過去、現在、未来, 日本言語テスト学会 第13回全国研究大会,   2009年, 招待シンポジウム
  • アウトプットとしての第二言語ライティング力と動機づけの縦断的研究, 第35回全国英語教育学会,   2009年, 招待シンポジウム
  • Changes in Japanese students’ English writing ability, strategy-use, and motivation during their 3.5 year university life, The 26th Conference of English Teaching and Learning in the Republic of China. National Tsing Hua University, Taiwan,   2009年, 基調講演
  • L2 writing in EFL higher education. Presentation for the Writing Interest Section’s Academic Session, TESOL Annual Convention, Denver, Colorado,   2009年, 招待講演
  • Japanese students learning to write in English for 3.5 years: Confirmatory andexploratory approaches, ILA 2008: World Congress of Applied Linguistics, University of Essen, Germany,   2008年, Paper presented in the Symposium titled L2 writing in transnational perspective: Learning-to-write and writing-to-learn dimensions organizedby R. M. Manchon
  • Writing in dual voices: A case study of an expert bilingual academicwriter, American Association for Applied Linguistics Annual Conference, Washington, D.C,   2008年
  • Changes in L2 writing ability and motivation over 3.5 years: A socio-cognitive account., Symposium on Second Language Writing, Nagoya Gakuin University, Japan,   2007年, 基調講演
  • Changes in EFL students’ writing over 3.5 years: Influences of study-abroad experiences and other socio-cognitive factors, Conference on Social and Cognitive Aspects of Second Language Learning and Teaching, The University of Auckland, New Zealand,   2007年
  • The 150 Year history of English language assessment at schools in Japan., International Conference on English Instruction and Assessment, National Chung Cheng University, Taiwan,   2006年, 基調講演
  • A comparison of production questionnairesand role plays assessing L2 pragmatic competence, Language Testing Research Colloquium, Ottawa,   2005年
  • Autoethnography no kokoromi: Daini gengo de kaku to iukoto [An attempt of "aotoethnography: Writing in a second language], E-Step Seminar, Hiroshima,   2004年, 招待講演
  • Effects of study-abroad experiences on EFL writers: An exploratory multiple-data analysis, The annual conference of American Association of Applied Linguistics, Portland, Oregon,   2004年
  • Autoehnography of L1 and L2 literacies, The annual convention of Teachers of English to Speakers of Other Languages, Long Beach, California,   2004年
  • A multiple-data analysis of the three-year development of EFL students' writing processes, The annual conference of American Association of Applied Linguistics, Salt Lake City, Utah,   2002年
  • Hypothesis generation and hypothesis testing: Two complementary studies of EFL writing processes, Symposium on Second Language Writing, Purdue University, West Lafayette, Indiana,   2002年, 招待講演
  • The development of EFL students' writing processes over a three year period, Pacific Second Language Research Forum, University of Hawai'i at Manoa,   2001年
  • Toward an empirical model of EFL students' writing processes, Symposium on Second Language Writing, Purdue University, West Lafayette, Indiana,   2000年
  • Toward an empirical model of L2 writing processes, Pacific Second Language Research Forum, Aoyama Gakuin University, Tokyo,   1998年, 基調講演
  • Assessing Japanese students' pragmatic competence in English as aforeign language: A comparison of production questionnaires and role plays, American Association of Applied Linguistics, Long Beach, California,   1995年
  • 1995年以前の研究発表は省略)

競争的資金

  • 日本人学習者のウェブ上英語ライティング行動における「読み手意識」の長期的発達, 名古屋市立大学,   2017年 - 2020年, 佐々木みゆき
  • 第二言語ライティング行動の長期的発達:ダイナミックシステム理論からのアプローチ, 名古屋学院大学・名古屋市立大学,   2012年 - 2016年, 佐々木みゆき
  • 社会・認知的視点から見た外国語としての英語ライティング力と動機づけの長期的発達, 名古屋学院大学,   2008年 - 2012年, 佐々木みゆき
  • 第2言語としての英語産出モデルの構築:長期的発達と社会文化的影響の視点から, 名古屋学院大学,   2006年 - 2008年, 佐々木みゆき
  • 長期的発達の視点からの英語文章産出モデルの構築, 名古屋学院大学,   2002年 - 2006年, 佐々木みゆき
  • 英語文章産出モデルの構築:より効果的な営為作文指導のために, 名古屋学院大学,   1997年 - 2001年, 佐々木みゆき
  • 英語の語用論的能力を測る2つのテスト方法の比較と妥当性の検討, 名古屋学院大学,   1996年 - 1997年, 佐々木みゆき
  • 外国語としての英語の語用論的能力を測る熟達度テストの開発, 名古屋学院大学,   1993年 - 1994年, 佐々木みゆき
  • 発話行為能力を測る熟達度テストの開発に関する基礎研究, 名古屋学院大学,   1992年 - 1993年, 佐々木みゆき


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