Researchers Database

KAJIURA Mayumi

    Graduate School of Humanities and Social Sciences Human Growth and Development(Studies on Modern Society and Education) Associate Professor
Last Updated :2024/07/05

Researcher Information

J-Global ID

Research Interests

  • 脳科学   英語教育   リスニング   第二言語習得   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Foreign language education

Academic & Professional Experience

  • 2022/10 - Today  Nagoya City UniversityGraduate School of Humanities and Social Sciences准教授

Education

  • 2013/04 - 2019/03  名古屋大学大学院  国際開発研究科  国際コミュ二ケーション専攻 博士後期課程 博士(学術)

Association Memberships

  • THE JAPAN ASSOCIATION OF COLLEGE ENGLISH TEACHERS   中部地区英語教育学会   THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION   外国語メディア学会   

Published Papers

Books etc

  • (Contributor第17章 速度の異なる音声超開示における母語話者と第二言語学習者の脳活動の比較)金星堂 2021/08 9784764712072 277p
  • パワーアップイングリッシュ 入門編
    梶浦 眞由美 (担当:共著, 範囲:Unit 5) (UNIT 5)南雲堂書店 2020/11
  • Power-Up College English 基礎編
    梶浦 眞由美 (Joint workUnit 3, Unit 6)南雲堂書店 2019/02
  • Amazing Visions of the Future. 国際社会への英語の扉 ―インプットからアウトプットで学ぶ四技能―
    梶浦 眞由美 (Joint workUnit5, Unit 15)南雲堂書店 2019/02
  • 英語リスニング指導ハンドブック
    鈴木寿一; 門田修平 (Contributorワーキングメモリとリスニング、リスニングと脳)大修館書店 2018/08

Conference Activities & Talks

  • 英語学習と脳  [Invited]
    梶浦眞由美
    ことばの科学会  2023/10
  • Investigating speech;rate effects for multi-modal;inpu;using eye-tracking data comparing native;non-native speakers  [Not invited]
    Kajiura, M; Ishida, T; Sugiura, M
    2023 conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL)  2023/03
  • The effect of speaker's face on brain mechanisms during second language shadowing: An fMRI study.
    Jeong, H; Kazai, K; Kajiura, M; Yuko Nakano, Y; Kadota, S
    2023 conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL).  2023/03
  • English shadowing and proficiency: The effects of watching a model speaker’s face while shadowing passages.  [Not invited]
    Nakanishi, H; Kajiura, M; Kadota, S
    2023 conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL).  2023/03
  • Executive working memory capacity and English as L2 proficiency.  [Not invited]
    Kawasaki, M; Kajiura, M; Kadota, S
    The International Conference of the Japan Second Language Association  2022/10
  • Kajiura, M; Ishida, T; Sugiura, M
    British Associaion of Applied Linguistics  2022/09
  • 第二言語のリスニング発達における“理解可能なインプットの重要性”-fMRI 脳機能イメージングデータからの検証-
    梶浦眞由美
    2020 度第 2 回JACET関西支部講演会  2020/10
  • Training Effects of Using Fast-Rate Speech Combined with Transcript Reading on L2 Listening and L2 Speech Processing Speed.Doctoral thesis poster presentation.  [Not invited]
    Kajiura, M
    JACET 58th International Convention  2019/08
  • The difference in cognitive load between random presentation and fixed presentation with two types of speech.
    Kajiura, M; Kinoshita, T; Oishi, H
    International Conference on Foreign Language Education & Technology.  2019/08
  • Working memory capacity as the best predictor of future learning potential for L2 listening.  [Not invited]
    Kajiura, M; YU, S; Kinoshita, T
    外国語教育メディア学会 第58回全国研究大会.  2018/08
  • Brain activity predicts future learning potential in intensive second language listening training.  [Not invited]
    Kajiura M; Hyeonjeong, J; Kawata; Y. S. N; YU, S; Kinoshita, T; Kawashima, R; Sugiura, M
    10th Annual Meeting of Society for Neurobiology of Language. (2018). Quebec, Canada.  2018/08
  • The Effects of L2 Fast-rate Listening Training Combined with Transcript Reading and Brain Activity.  [Not invited]
    Kajiura Mayumi
    24th Annual Meeting of the Organization for Human Brain Mapping. Suntec, Singapore.  2018/06
  • 事前のトランスクリプト読解が速聴練習の効果に与える影響  [Not invited]
    梶浦眞由美; 鄭 嫣婷; ナタシャ河田; 于劭贇; 木下徹; 川島隆太; 杉浦元亮
    東北大学国際文化研究科附属言語脳認知総合科学研究センター第1回ワークショップ「ことばの発達の神経科学」  2018/03
  • L2聴解時の音声と意味表象のマッピング処理に関する検証―表象言語(L1・L2)の違いと熟達度による比較―  [Not invited]
    梶浦眞由美; 于劭贇; 鄭 嫣婷; 木下徹; 大石晴美
    全国英語教育学会第43回島根研究大会  2017/08
  • fNIRSにおける異なる韻律条件の英文聴解時の脳活動の観察:母語話者と日本人学習者の脳活動の比較  [Not invited]
    梶浦眞由美; 木下徹; 松村優子; 原田洋子; 松田紀子
    2016/08
  • The effect of using compressed speech and transcript reading on L2 listening: focusing on enhancing speech processing speed.  [Not invited]
    Kajiura, M; Kinoshita, T
    2016 conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL).  2016/03
  • The Processing of Auditory-Presented Formulaic Sequences by Advanced Japanese EFL learners: Evidence from Reaction Time Measurement.  [Not invited]
    Matsuda, N; Matsumura, Y; Harada, Y; Kajiura, M
    JACET 55th International Convention.  2016
  • The components of vocabulary knowledge which affect L2 listening more than L2 reading.  [Not invited]
    Kajiura, M; Kinoshita, T
    2016 conference of the Pacific Second Language Research Forum (PacSLRF). Tokyo, Japan.  2016
  • The effect of exposure methods for word meaning retention: a comparative study between L1 translation and L2 synonym  [Not invited]
    Kajiura, M; Kinoshita, T; Gao, F
    外国語教育メディア学会第55回全国研究大会  2015/08
  • Efficiency and Cognitive Load in Using L1 Translation, Synonyms, and L2 Definitions for Word Memorization: A Brain Imaging Approach  [Not invited]
    Kinoshita, T; Kajiura, M; Kou, H
    2015 conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL).  2015/03
  • Brain scans show efficacy of L2 listening and transcript reading.  [Not invited]
    Kajiura Mayumi
    2015 conference of the Teachers of English to Speakers of Other Languages (TESOL)  2015/03
  • The influence of speech rates on listening: Brain activity while listening to L1, L2, and an unknown language.  [Not invited]
    Kajiura, M; Kinoshita, T; Gao, F
    The 17th Annual International Conference of Japanese Society for Language Sciences  2015

MISC

  • ISHIDA, Tomomi; KAJIURA, Mayumi  JOURNAL OF UNIVERSITY EDUCATIONAL CENTER, Nihon Fukushi University  (11)  17  -24  2023/03
  • Brain activity predicts future learning potential in intensive second language listening training
    Kajiura, M; Hyeonjeong, J; Kawata; Y. S. N; YU, S; Kinoshita, T; Kawashima, R; Sugiura, M  Abstract Book of 2018 10th Annual Meeting of Society for Neurobiology of Language  110  -111  2018/08
  • The Effects of L2 Fast-rate Listening Training Combined with Transcript Reading and Brain Activity.
    \Kajiura, M; Hyeonjeong, J; Kawata; Y. S. N; YU, S; Kinoshita, T; Kawashima, R; Sugiura, M  Activity.Abstracts Book of 24th Annual Meeting of the Organization for Human Brain Mapping  73  -73  2018/06
  • The components of vocabulary knowledge which affect L2 listening more than L2 reading.
    Kajiura, M; Kinoshita, T  Proceedings of Pacific Second Language Research Forum 2016  93  -97  2017
  • The influence of speech rates on listening: Brain activity while listening to L1, L2, and an unknown language
    \Kajiura, M; Kinoshita, T; Gao, F  The 19th Annual International Conference of Japanese Society for Language Sciences, Handbook  30  -33  2015/06

Research Grants & Projects

  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2023/04 -2027/03 
    Author : 門田 修平; Jeong Hyeonjeong; 梶浦 眞由美; 長谷 尚弥; 中野 陽子; 中西 弘; 川崎 眞理子; 風井 浩志
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2023/06 -2026/03 
    Author : 梶浦 眞由美
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2023/06 -2026/03 
    Author : 村尾 玲美; 石田 知美; 中西 弘; 梶浦 眞由美; 大塚 賢一
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2021/04 -2024/03 
    Author : 石田 知美; 梶浦 眞由美; 杉浦 正利
     
    本研究の目的は、第二言語学習者が読解時に次々に現れる単語をどのように統語予測し、言語処理しているかということを、視線計測実験を用いて検証することである。第二言語学習者は、知識として知っている統語構造をリアルタイムで自動的に予測し処理できれば、母語話者と同程度の統語処理ができると考えられる。しかし、実際には第二言語の統語処理は、母語より遅く、不正確だと指摘されている。 2021年度は、先行文献をまとめ、実験項目選定を行うことを中心に行った。第二言語学習者の統語予測に関する研究は、近年盛んにおこなわれているが、先行研究は扱う統語構造が限られており、問題点も多い。 本研究における最初の実験は、文処理における動詞の重要性を鑑みて、動詞の下位範疇化情報を研究対象とし、自動詞と他動詞の統語処理について検証する。Brothers, Hoversten and Traxler(2021)を参考に、自動詞と他動詞によるガーデンパス文を作成している。設定する条件は、①他動詞条件、②自動詞条件、③コンロール条件とする。もし、自動詞と他動詞のもつ統語情報をオンライン処理できれば、②自動詞条件(例After arriving the retired admiral received a call on his cellphone.)で後続する名詞が目的語にならないことを認識できるので、ガーデンパス現象は起きないと推測される。しかし、動詞の統語情報から後続語の統語処理を適切に行えなければ、ガーデンパス現象が起こりうる。 また、Brothers et al.(2021)で使用された実験文は、日本人英語学習者には適していない。実験文の修正と語彙頻度や語長の調整を行い、実験文を修正する必要がある。さらに、実験参加者が自動詞と他動詞の知識を持っているのか調査する事前実験についても精査する必要がある。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2019/04 -2023/03 
    Author : KADOTA Shuhei
     
    Shadowing is a technique for enhancing second language (L2) acquisition, in which learners repeat speech aloud as they hear it, as precisely as possible, while continuing to listen attentively to the incoming speech. In the present study, we assessed the effect of speakers’ facial information (i.e. with or without the speakers’ face video including mouth movements) on the participants’ shadowing behavioral performance and fMRI brain mechanism data. As a result, it was found that (1) the shadowing reproduction rate was significantly higher in the face video condition, and that (2) the activity of "core language speech areas" such as the left inferior frontal gyrus, the left premotor cortex, the left supramarginal gyrus were more enhanced in the face video condition, based on the fMRI data analysis.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    Date (from‐to) : 2020/04 -2022/03 
    Author : 梶浦 眞由美
     
    本研究の目的は、日本人英語学習者を対象に、第二言語において、同時に与えられた複数感覚刺激(聴覚刺激:英語音声と視覚刺激:コンピューター画面に提示された読解文)が理解を促進するか、あるいはワーキングメモリ等に負担をかけ阻害するかを、行動データ(正答率、反応時間)、眼球運動データと脳機能イメージングデータ(fNIRS; 近赤外分光法)の3つの側面から検証することである。 これまで、名古屋大学のEyeLinkを使用し、日本人英語学習者と英語母語話者を対象に、読解文のみが提示された場合と、読解文と音声が同時に提示された場合の眼球運動データを収集することができた。ビデオキャプションのようなマルチモーダルなインプットはシングルモーダルなインプットよりも効果的だという研究結果がある一方で、情報量が多くワーキングメモリに負荷をかけるとも言われている。また近年の視線計測研究の結果から、その効果は様々な要因に影響されることが判明した。そこで、本研究では、「同時提示刺激の理解促進への効果は、読解速度が影響する」という仮説を立てて分析した。母語話者の読解スピードは聴解よりも速いという研究結果があり、英語学習者も、同時提示された音声情報を読解に利用するかどうかは、提示された音声の速度よりも速く読めるかどうかが影響を与えるのではないかと考えた。今回収集した視線計測データを分析した結果、英語学習者にとって、同時提示された音声が読解を促進するか否かは学習者の読解スピードにより異なり、学習者の読解が速い場合は音声の助けを必要とせず、遅い場合は音声が読解を促進することが検証された。また、Microsoft Teamsを使用し、オンラインで、聴解練習のみ、あらかじめトランスクリプトを読んでからの聴解練習、読解文と音声を同時提示する聴解練習という3条件で第二言語における学習効果を比較した。結果は分析中である。
  • The Effects of L2 Fast-rate Listening Training Combined with Transcript Reading and Brain Activity
    名古屋大学人文学研究科:平成30年度海外研究発表渡航費支援
    Date (from‐to) : 2018/06 -2018/06 
    Author : Kajiura Mayumi
  • 第二言語聴解の処理速度促進の認知メカニズムの解明―音声と意味の即時的なマッピング処理を通して―
    東北大学加齢医学研究所:共同利用・共同研究採択
    Date (from‐to) : 2017/04 -2018/03 
    Author : 梶浦 眞由美
  • 第二言語聴解の処理速度促進の認知メカニズムの解明―音声と意味の即時的なマッピング処理を通して―
    名古屋大学:GSID同窓会助成金
    Date (from‐to) : 2016/10 -2017/10 
    Author : 梶浦 眞由美
  • 第二言語聴解の処理速度促進の認知メカニズムの解明―音声と意味の即時的なマッピング処理を通して―
    東北大学加齢医学研究所:共同利用・共同研究採択
    Date (from‐to) : 2016/04 -2017/03 
    Author : 梶浦 眞由美

Teaching Experience

  • Academic English AdvancedAcademic English Advanced Nagoya University
  • Academic English IntermediateAcademic English Intermediate Nagoya University
  • Introduction to EnglishIntroduction to English Aichi Shukutoku University
  • TOEIC TrainingTOEIC Training Aichi Shukutoku University
  • English ViA、listeningEnglish ViA、listening Toyohashi University of Technology


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.